Info

Max Raabe & Palast Orchester er cabaret, schlager og swing, som man sjældent ser og hører det. Med rod i 20’ernes og 30’ernes tyske danse- og filmmusik har Max Raabe & Palast Orchester skabt et unikt udtryk i bedste Weimarstil. Med andre ord kan publikum godt begynde at glæde sig til et pompøst show med glimt i øjet.

Det var lidt af en tilfældighed - publikums spontane begejstring over en beskeden koncert i en foyer til Berlins Teaters sæsonafslutning – at Max Raabe & Palast Orchester fik deres gennembrud og siden har turneret over det meste af verden. For Max Raabe havde egentlig helt andre planer.    

Max Raabe
Max Raabe (født 1962) voksede op i den tyske region Westfalen og udviklede allerede fra barnsben en stor interesse for musik, særligt for Wagner og Comedian Harmonists. Sidstnævnte var en kendt tysk sanggruppe bestående af fem mandlige sangere, der havde stor succes fra 1927 til 1934. Repertoiret bestod af populære amerikanske sange, traditionelle folkesange og fortolkninger af klassiske værker, som blev bearbejdet til barbershopstilen. Kendetegnende for gruppen var at synge på en måde, der var inspireret af jazz og med brug af falsetstemme, ofte med overdreven ironi som gav deres musik en komisk effekt.
Trods fascinationen af 20’ernes lyd og fremtoning blev det i første omgang operaen, der optog Max Raabe, og i helt op i midten af tyverne troede Max Raabe fortsat på, at det var den vej, han var bestemt til at gå.
Som 20-årig var Max flyttet til Berlin, hvor han forberedte sig på syv års operastudier på Universität der Künste Berlin ved at tage private sanglektioner. Samtidig forsøgte han at rejse penge til at finansiere studiet ved at arbejde som gartner og gårdsanger. Han nåede dog ikke at påbegynde uddannelsen som operasanger, før der i 1986 skete der noget, som blev udslagsgivende for Max Raabes videre sangkarriere. 

The Palast Orchester
Intentionen havde egentlig kun været at tjene lidt ekstra ved siden af operastudierne, men dannelsen af Palast Orchester i 1986 sammen med nogle berlinske venner kom hurtigt til at bestemme Max Raabes videre musiske færd. Efter et års forberedelse, hvor orkestret bl.a. støvsugede loppemarkeder og gamle arkiver for musik fra Weimarperioden og øvede som besatte, fik det en beskeden tjans ved Berlin Teaters sæsonafslutning. Og trods en ringe placering i en undseelig foyer kunne publikum ikke styre sin begejstring for orkestret og opfordrede det igen og igen til at spille videre, og nægtede ligefrem at gå, da koncerten var overstået. 
Den skelsættende koncert ved Berlins Teater gav Max Raabe og Palast Orchester blod på tanden til at arbejde videre med deres særegne blanding af swing og cabaret, og i 1992 udgav orkestret nummeret Kein Schwein ruft mich an – en besk, men også humoristisk kommentar til den store udbredelse, mobiltelefonen efterhånden havde nået.
Nummeret var Max Raabes debut som komponist, og opnåede stor popularitet i både ud- og hjemland, og banede vejen for en lang koncertrække, der bragte orkestret rundt i store dele af verden.

I 1995 formåede Max Raabe at færdiggøre sin uddannelse som baryton, selv om han havde travlt med at efterkomme den stadigt stigende efterspørgsel efter ham og Palast Orchester, som deres tidligere albums og singlen Kein Schwein ruft mich an afstedkom. Ud over dette optrådte Max Raabe efterhånden også i diverse film og på adskillige soundtracks.  

I de sidste 12 år har Max Raabe & Palast Orchester haft forrygende travlt i takt med, at begejstringen for deres særegne shows er vokset – ikke kun nationalt, men også globalt. I 2005 kunne orkestret derfor også skrive Carnegie Hall på cv’et som sted, det har spillet, lige som det også har optrådt i storbyer som Shanghai, Moskva, London og Tokyo.

Den vedvarende fremgang blev sidste år kronet med albumudgivelsen Küssen kann man nicht alleine, der ud over titelnummeret rummer 11 af Max Raabes egne kompositioner. Albummet har gået sin sejrsgang verden over, og har resulteret i en længere verdensturné, der nu også giver det danske publikum mulighed for at opleve Max Raabe & Palast Orchesters unikke og besnærende show, når de besøger Musikhusets Store Sal i foråret 2013. 


Varighed: Ca. 2 timer ( Inkl. pause)

Arrangør: Musikhuset Aarhus
Foto: Frank Eidel og Olaf Heine

Dato / sted

Måske kan du også lide...

MADS LANGER
musik • 27. December 2014 MADS LANGER Symfonisk Sal
NOAH Akustisk
musik • 22. Januar 2015 NOAH Akustisk Lille Sal
Sada Vidoo
musik • 4. Februar 2015 Sada Vidoo Lille Sal
The Cabin Project
musik • 19. Februar 2015 The Cabin Project Lille Sal