Billethajer i Danmark

30. November 2011

Musikhuset Aarhus advarer: Billethajer på jagt i danske farvande
International billetoperatør tager overpriser på det danske marked.

Allerede før billetterne er sat til salg reklamerer internetsitet VIAGOGO med billetter til Beach Boys koncerten i Aarhus til sommer. Billetsalget begynder først på mandag, og man kan kun købe dem gennem de officielle kanaler, som er Musikhusets Billetsalg, Musikhusetaarhus.dk, Billetlugen.dk,  samt FONA-butikker i hele Danamark.

Musikhuset Aarhus har den seneste tid oplevet, at f.eks. billetter til forestillingen MAMMA MIA! sælges til dobbelt pris på internettet – og det på trods af, at der stadig var billetter at få til normalprisen.  Desuden måtte en række gæster i december gå forgæves eller købe nye billetter til musicalen MAMMA MIA!, fordi VIAGOGO enten havde solgt dem falske billetter eller ikke leveret de billetter, der var betalt for.

Musikhuset Aarhus og flere af kunderne har efterfølgende meldt firmaet til politiet, men desværre opererer VIAGOGO fra udlandet, og kan derfor ikke straffes for brud på dansk lovgivning.

Billetpirateri

Når de røde lamper tændes for udsolgte forestillinger og koncerter, flokkes billethajer på nettet for at tilbyde billetter til interesserede billetkøbere. Priserne er skyhøje. Ægtheden kan langtfra garanteres, og så er det ulovligt i Danmark. Men det er ikke kun ved udsolgte forestillinger, at der er fare på færde. Mange af Musikhusets arrangementer, blandt andet musicalen Grease og koncerterne med Elvis Costello, James Morrison og senest, The Beach BOys, er at finde på billethajernes salgshylder.

Hjemmesiden VIAGOGO.DK tilbyder billetter til mange forskellige forestillinger, koncerter og musicals. De kalder det for ’markedspriser’, men der er tale om regulært billetpirateri, hvor kunder betaler alt for meget for billetter, som måske er falske eller solgt videre til flere kunder på en gang.

”Vi har oplevet, at koncertgængere har betalt det dobbelte af billettens påtrykte værdi, fordi de har villet sikre sig billet til en ellers udsolgt koncert. Desuden kan billethajerne nemt sælge print-selv billetter videre til flere kunder på engang. Vi har desværre ingen mulighed at garantere, at der er et sæde til dem, der køber uden om de officielle salgskanaler.” siger administrationschef Bodil Grønlund, Musikhuset Aarhus.

I Danmark er reglerne for videresalg af billetter til kulturarrangementer ganske simple:

§ 1. Billetter til kultur- og idrætsarrangementer i Danmark må ikke udbydes eller videresælges til et højere beløb, end billetterne oprindelig er erhvervet for, medmindre der foreligger en aftale med arrangøren.
Stk. 2. Det beløb, som en billet oprindelig er erhvervet for, kan foruden selve billetprisen omfatte eventuelle administrationsgebyrer. Herudover kan andre udgifter forbundet med erhvervelsen inkluderes i videresalgsprisen.

Desværre forholder det sig anderledes i andre europæiske lande, bl.a. Norge, hvor videresalg af billet-ter ganske vist er forbudt, men hvor udenlandske arrangementer er undtaget fra loven. Derfor kan bil-lethajerne under dække af norsk lovgivning operere på det danske marked.

Mange kulturhuse ramt
I brancheorganisationen Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK) foregår der løbende en dialog om pro-blemet med billethajer på det danske marked.
”Det er ikke rart at skulle afvise forventningsfulde gæster, der er blevet snydt af billethajer. Derfor går vi nu ud via sociale medier, hjemmeside og pressen med et krystalklart budskab: Kunder, lad jer ikke lokke. Køb kun gennem de officielle salgskanaler, som for vores vedkommende er vores egen hjemmeside og billetlugen.dk. Så risikerer man ikke at blive afvist ved døren til koncertsalen” siger Marianne Bedsted, der er direktør i Musikhuset Aarhus og bestyrelsesmedlem i DKK.

 

web statue